Den ultimative bryllupsfest
Bryllup

Den ultimative bryllupsfest

At planlægge en fest kræver styring fra starten. Lav en beskrivelse fra starten så i ikke ender med en dyrere og mere kompliceret fest, end i havde tænkt jer.

Det letter arbejdet hvis i på forhånd har besluttet hvor mange (og hvem) der skal med til festen, om festen skal være fin eller afslappet, eller om den skal være billig at holde eller blive årets ultimative fest.

Bryllup Traditioner

Talerækkefølge ved bryllup

Den traditionelle talerække ved et bryllup er:

1. taler er værten. I “gamle dage” var det oftest brudens far, men i dag er brud og gom som regel selv værter. Der bydes velkommen, og toastmasteren præsenteres, hvis man har sådan en.

2. taler er brudens far. Hvis han ikke er til stede, er det i stedet brudens mor eller en anden nærtstående slægtning

3. taler er brudgommen

4. taler er forloveren

5. taler er brudgommens far

6. taler kan være bruden

Herefter er ordet frit – normalt vælges talerækkefølgen efter, hvor tæt tilknytning taleren har til brudeparret. En tommelfingerregel siger “familien først”, dernæst venner og bekendte. Ofte vil nogle af talerne være erstattet af sange eller andre indslag, og så gælder de samme “regler”.

Talerækkefølge ved bryllup

Rygning:

Rygning er blevet noget der kan tages en smule hensyn til ved planlægningen. Er dit selskab overvejende rygere, så prøv at tale med en ikke-ryger om hvad han ville foretrække af foranstaltninger desangående. Måske var der et par ting der uden videre kunne flyttes eller ændres. 

På samme måde vil et ikke rygende selskab have nogle gæster der vandrer rundt som zombier og udelukkende tænker på hvor de kan ryge næste gang. Lad os tage hensyn til hinanden.

Festarrangøren bestemmer om der må ryges, idet rygning er tilladt hvis der er askebægre på bordet. Hvis ikke – så lad være med at spørge! 
Oftest starter middagen røgfrit, og efter hovedretten stilles askebægre på bordene. Det er er kompromis der må være til at leve med for begge parter

Talerækkefølge ved bryllup

Børn med til festen:

Børn til en fest kan tit give en mere uformel stemning rundt om bordet. Det kan ikke undgås at der bliver mere støj under spisningen og at børnene måske vil komme til at gå til- og fra bordet.

Det kan sagtens blive en succes at invitere børn med jeres fest, hvis bare i gør jer nogle overvejelser og er villig til at tilpasse festen til børn.

  • Skal børnene have en speciel børnemenu?
  • Er der et sted hvor børnene kan få lov til at boltre sig uden at forstyrre festen, eks. under sange og taler, evt. et tilstødende rum?
  • Overvej at hyre en ung m/k til at tage sig af- og lege med børnene således at forældrene undgår at skal rejse sig fra bordet i tide og utide.
  • Overvej om der kan arrangeres noget specielt for børnene evt. en klovn der underholder dem.
  • Hvor mange børn skal med? Er det kun familiens børn? eller ?
  • Skal der være en “aldersgrænse”?
  • Skal børnene sidde sammen ved bordet, evt. ved en bordende?
  • Giv forældrene besked om at børnene kan medbringe noget legetøj og nogle spil.

http://bryllup-online.dk

Takt og Tone – Til festen:

Emma Gads bog Takt og Tone udkom i 1918 og har lige siden været grundbogen i god opførsel, og genoptrykkes igen og igen. 
På grund af denne succes, glemmes hendes store betydning på andre områder ofte, men hun var meget andet end forfatter til denne bog. 
Emma Gad skrev skuespil, redigerede flere bogværker og var meget nærværende i kulturlivet og indenfor kvindesagen

Borddamen sidder altid til højre for herren.

En dametaske må aldrig anbringes på et dækket bord. Tag den på skødet.

Vis interesse for de mennesker, du er sammen med. Lyt og stil spørgsmål.

Man skåler ved at løfte glasset og ser på den person, man ønsker at skåle med. Man kan evt. gøre en hilsende bevægelse med hånden. Der er en tommelfingerregel, der siger, at glasset løftes op i højde med 3. skjorteknap.

Rejser borddamen sig under middagen, rejser hendes bordherre sig også for at hjælpe med stolen. Det samme gør han, når hun kommer tilbage til bordet.

Tidspunktet for et aftenmiddagsselskab bør ligge mellem kl. 18.30-20.00.

Værten bør være den, der er mindst selskabskorrekt klædt for ikke at dominere evt. gæster, der ikke er klædt så korrekt på.

Der må aldrig være 13 til bords, da det betyder ulykke, og værtsparret kan føle skyld, hvis der skulle ske nogle af gæsterne noget resten af året.

Der bør ikke pyntes med blomster, der dufter for stærkt, da det kan fremkalde hovedpine eller utilpashed hos gæsterne.

Det er ikke velset, at en dame skænker vin til sig selv, så det er mandens pligt at holde øje med både sin borddame og damen til den anden side.

Det er ikke korrekt at omtale sin sult, hverken før eller under måltidet. Man bør ikke forsyne sig flere gange af samme ret, medmindre andre også gør det, da det er bedst, at alle er færdige samtidig.

Ved større selskaber behøver man ikke sige farvel til andre end værtsparret, hvis man er de første, som forlader selskabet.

Først danser bordherren med sin borddame, dernæst med sin kone og derefter hans borddame fra venstre side.

En dame må aldrig sige nej tak til en dans, undtagen hvis hun er syg eller utilpas.

Gæster, der bliver “hængende”, risikerer ikke at blive inviteret oftere.

En betænksom vært forhindrer en beruset gæst i at køre bil.

Kort efter selskabets afholdelse skriver man et lille kort til værtsparret, hvor man takker for sidst og venligt kommenterer arrangementet og omgivelserne.

Den ultimative bryllupsfest

Når der føres til bords:

Når man går til bords, går først værten og dennes borddame. Derefter følger resten af selskabet og til sidst værtinden og hendes bordherre. Man sætter sig ikke før alle parter har fundet deres pladser. Værtinden er den første person, som sætter sig. Derefter følger resten af selskabet.

Når man går fra bordet : 

Når man er færdig med at spise, er det altid værtinden og hendes bordherre, der først forlader bordet eller lokalet. Dernæst er det gæsterne og til sidst værten og hans borddame. Altså i helt omvendt rækkefølge når festen 

Engelsk servering:

Fadet bliver præsenteret fra venstre og serveringspersonalet tager med gaffel og ske og placerer kød og tilbehør på gæstens tallerken. Dette er den mest almindelige serveringsform til fester.

Fransk servering:Denne serveringsform benyttes især ved finere selskaber. Gæsterne får præsenteret fadet fra venstre, og tager selv fra som man behager. 

I grunden på samme måde som hvis fadet bliver sendt rundt uden der er en tjener. Så vil den der lige har fået mad på sin tallerken holde fadet for den næste gæst til højre. Naturligvis vil man gå glip af de justeringer tjeneren uafladeligt foretager, så fadet kan fremstå let tilgængeligt

Amerikansk servering:Er det samme som tallerkenservering, hvor maden lægges på tallerkenen i køkkenet, og bringes ind til gæsterne og serveres fra højre side.

Russisk servering:

Maden er anrettet på fade og servicepersonalet fylder på tallerken under præsentation for gæsten. Tallerkenen bringes til gæsten fra højre side, hvorefter der sendes tilbehør rundt med fransk servering.

Gavemodtagelseslister:

Gavemodtagelseslister er en god hjælp for dem, som tager imod gaverne. Lav en liste med 3 kolonner: 1 kolonne til et nummer, 1 kolonne til giverens navn og 1 kolonne til gavens art. Køb små klæbemærker og skriv to mærker med samme nummer på. Det ene nummer sættes på gaven, det andet på kortet. Så kan intet gå galt.

Fremsendelse af invitationer

Mellem 8 og mindst 6 uger før brylluppet udsendes indbydelse. Sædvanligvis anføres et S.U. på 14 dage, men den gode gæst svarer inden 48 timer. 

Skriftligt svar på skriftlig indbydelse er en gammel tommelfingerregel. I dag vil de fleste ved indbydelsen også muliggøre telefonsvar eller svar med e-mail. Ud over de praktiske ting vedrørende sted og påklædning, kan man også ved store arrangementer tilføje muligheden af at tilføje ønsker om særforplejning med hensyn til maden.

Når man skåler 

Man løfter glasset til lidt over brysthøjde og får øjenkontakt, når man skåler. Herefter nikker og drikker man og ser igen på den, man skåler med. 

https://mereglimmer.dk

Skål altid i samme vin

Man skal altid skåle i samme slags vin, hvis andre hilser på én. Det er derfor en god idé at lade en lille sjat blive i de forskellige glas. Er glasset tomt, må man lade som om, der er noget i.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *